onsdag 29 maj 2013

Vårt hus är klart!!!!!!!

 Så kom då äntligen dagen D! 20 maj var det slutbesiktning. Besiktningen innehåller 3 delar, dels var vår KA, kontrollansvariga, Charlotte, där, dels en tjej, Anna, från kommunen och så besiktningsmannen Per-Ola som representerade GARBO. Från byggfelsförsäkringssidan fanns inga anmärkningar. Men däremot från kommunen... Vi hade missat att vi, trots att vi inte har småbarn, måste barnsäkra huset!!!!! Har någon någonsin hört något så oerhört löjligt!?!!! Köksleverantören som byggaren Niklas hade hand om hade levererat så man kan göra lådor barnsäkra - de var dock inte monterade och det är ok. Men vi som hade haft hand om vitvarorna hade inte tänkt på detta så vi hade inte köpt ett hällskydd för spisen. Detta gjorde att Anna inte ville utfärda ett ok för inflytt. Vi blev rasande minst sagt, flyttbilen stod och väntade, vi har tagit semester för att kunna flytta in nu och "den byggnationsvänliga kommunen" tramsar på detta viset! På min fråga om det var ok att jag körde och köpte ett hällskydd nu direkt, visade det för henne utan att plocka fram det ur förpackningen och sedan lämna tillbaka det på öppet köp. Och ja, det var ok. Snacka om spel för gallerierna!
Så det blev ett ok, jag lovade att köpa ett skydd och sms en bild...

 Vårt hus!!!
Det lilla hällskyddet. Inne i stan på en icke-namngiven vitvarubutik, skrattade de igenkännande åt min historia som jag bubblade fram, fortfarande rosenrasande. De hade hört det förut, så pass ofta att de hade ett lånehällskydd hemma att visa upp för kommunens nitiska blickar. Då har det gått ganska långt! Lånehällskyddet var tyvärr ute på besiktning. Så de underbara människorna i butiken, riggade ett skydd i utställningsköket som jag tog en bild på och skickade så jag inte skulle behöva köra fram och tillbaka med ett öppet köp mitt i flytten.                                                             
ETT STORT TACK TILL VÅR BYGGARE NIKLAS SAMBERG OCH HANS KUNNIGA, NOGGRANNA, TREVLIGA HANTVERKARE!!!!! OCH NATURLIGTVIS ÄVEN ETT JÄTTETACK TILL SONNY OCH MARIE! UTAN ER HADE DET INTE VARIT HÄLFTEN SÅ ROLIGT!
Vi har hela tiden fått höra att man alltid blir lurad, det blir alltid fel, etc, etc. Vi har inte alls upplevt det så. Under hela bygget har vi känt oss mycket nöjda och trygga med Niklas och hans anställda. De undantag vi upplevt är en del av de underleverantörer han anlitat, och då har det inte i första hand gällt arbetet som utförts utan kommunikationen med oss.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar