lördag 2 mars 2013

Mera golv

I resten av huset, dvs i kök, allrum, vardagsrum och sovrummen blir det ett golv från Rappgo, furu, lutad och vitoljad www.rappgo.se. Ett golv med ett ytskick på 14 eller 17 mm gediget trä som är limmat på lameller. Jag hade helst velat ha riktigt gediget plankgolv men till golvvärme är det inte det bästa. Det går, men kräver lite mer vid läggningen och man riskerar stora springor mellan plankorna i torra perioder då det är ett levande material. Anledningen till att jag vill ha sådant golv är dels estetisk, jag tycker att det är oerhört vackert, dels att jag som bekant vurmar för naturmaterial, men en annan mycket viktig aspekt är ljudet när man går på golvet. Jag avskyr det "klonkiga" stumma ljudet som hörs när man går på tex moderna parkettgolv (ej gamla vackra stavparketter). När jag då stod och valde och rådgjorde med vår trevlige och kunnige Jesper på BBM i Ängelhom (numera www.sandensgolv.se) var det dock inte de eventuella springorna i golvet eller den dyrare läggningen som avgjorde utan Jespers kommentar om att det spelar ingen roll för ljudet vilket golv vi väljer; har man en betongplatta kommer det ändå att låta "klonkigt". Så då blev det det billigare alternativet...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar