fredag 10 januari 2014

Lite sommarnostalgi och vackra djur

Vi var hemma hos min syster Anna och hennes Johan i helgen. Då fick jag äntligen se de bilder vi tog vid mönstringen i somras. Jag vill gärna visa dem för den sköna sommarkänslan och för alla fina får! Här är en bild från vallningen in till fållan inför mönstringen.
Anna och Johan tog över våra föräldrars fårgård för några år sedan. Våra föräldrar har under många, många år byggt upp en av Sveriges största fårgårdar med Gotländska utegångsfår. Dessa vackra får med sina svarta huvud och underbar lockig, gråglansig päls som ger så fina fårskinn. Anna och Johan har fortsatt våra föräldrars verk och vidareutvecklat ytterligare. Vid denna mönstring hade de ca 750 lamm och 450 tackor! Fåren och lammen lever ett mycket bra liv fritt på gigantiska ytor som ses på bilderna.
Varje sensommar samlas fåren in för att mönstras. Mönstring innebär att varje lamm genomgår en besiktning av en godkänd mönstrare. Vid besiktningen granskas och poängbedöms locken, färgen, glansen, tätheten, etc. Annas och Johans skinn är av högsta kvalitet och säljs framför allt hos Norrgavel, Miljögården och Night and Day, men även hemma i den lilla gårdsbutiken - nu känner jag att detta låter som ohämmad reklam... Men jag är så stolt över min lilla syster så det får det gott låta som! Titta in på deras hemsida om ni är intresserade! www.skrappebogard.se Skräppebo gård.

Fåren går på så stora områden att det faktiskt inte fungerar så bra med vallhundar. Genom åren har vi utarbetat en metod med vår bror och Johan som kör längs ytterområdena med motorcyklar. Funkar fantastiskt bra! Även om jag tyckte det var mycket roligare på den gamla goda tiden när jag lekte "sheepgirl" med min häst...
Pappa går i täten. Tackorna är fortfarande så präglade på honom att de tryggt följer sin herde. Fantastiskt att se dessa egentligen ganska nervösa djur följa så fint!
Lugnt och stilla driver vi in djuren från den första inhägnaden.

Dags för nästa inhägnad.
Mina barn älskar detta! Att få vara med och hjälpa till med djuren - att ha en viktig uppgift.
Som bondedotter tycker jag också att det är oerhört viktigt att barn får se var maten de äter kommer ifrån. Allt för ofta i mitt yrke som veterinär märker jag att barn och ungdomar är så oerhört långt ifrån en sund naturlig syn på livet och djur att det faktiskt kan vara riktigt skrämmande.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar