onsdag 17 april 2013

Vår fina skiva har anlänt!

 Idag kom vår fina kalkstenskiva till köksön. Jag har varit så nervös att måtten skulle vara fel någonstans så den inte passar in på köksön. Men den passade perfekt! Men så har jag också överlåtit allt mätande till de som kan det, dvs inte jag...
Skivan är köpt hos Höörs marmor och granit, ett litet företag i Höör som funnits i över 100 år i samma familjs ägo. När mina föräldrar byggde mitt barndomshem, köpte de sitt travertingolv på denna firman. Jag gillar känslan av beständighet det ger.
Fjärde generationen Kehlmeier, Jerker och hans fru Ann-Marie, har varit helt underbara att ha att göra med. Först när jag berättat att vi ville ha Azul, skickade Jerker ett prov på den, men bifogade även ett annat prov på en annan portugisisk kalksten, Atlantico, som han tyckte hade bättre kvalité, men till samma pris. Vi gick på hans rekommendationer och tog Atlantico. När skivan skulle beställas kontaktade Jerker själv Susanna på HTH för att vara säker på att de skisser vi hade stämde exakt. Utifrån deras samtal beställdes sedan skivan från Portugal. När skivan kom, ringde Jerker, för han var inte alls nöjd med stenens utseende och ville att jag skulle komma och titta på den innan han gjorde hål för vasken inför underlimningen. Pappa och jag åkte dit, i mina amatörögon var skivan helt ok, den såg inte ut som provet, men den var fin. Sen den dagen har Jerker slipat och oljat och slipat igen... När han nu kom med den var även han nästan nöjd...  Jag tycker att den är helt perfekt!!!!
 Några hundra kg... Snälla putsarna Fredrik, Peter och "unge snickaren" (har inte uppfattat hans namn) är snälla och hjälper till.
 Passar perfekt! Lättnad!
Bilden gör inte stenen rättvisa!

2 kommentarer: